Bali, Bali, Bali!

Hej vår kära lilla blogg. På senaste tiden har det blivit lite snabba blogginlägg så nu ska jag försöka mig på ett lite längre.
Sen några dagar tillbaka befinner vi oss i Indonesien. Här ska vi nu vara i tre veckor. Resan hit började redan i måndags då vi flög från Tokyo. Vi stannade dock till i Singapore i två nätter. Singapore då.. en trevlig stad tyckte vi. Dagen där gick åt till att spana in lite olika stadsdelar och sen passade vi även på att gå på IMAX ( en sjukt fet bio). Det coola med Singapore är att det känns som halva världen är förenad i en stad.
I vissa delar känndes det som att vara tillbaks i Thailand med marknader och gatumat. I en annan stadsdel bodde bara Indier och alla byggnader, butiker och restauranger inspererade av Indien. Sen fanns givetvis en super modern shoppinggata med alla flashiga butiker. Även människorna som bor där är en salig blandning av Kineser, Malaysianer, Västerlänningar och Indier. En mixad stad helt enkelt.

Efter en smidig flygning landade vi här i Indonesien. Här har vi hunnit med en natt i den största staden som heter Kuta. Efter att ha hört ganska mycket skit om Kuta blev vi faktiskt posetivt överaskade. Visst är det lite hektiskt trafik med moppar och skit men det är ju Asien i ett nötskal. Annars var det en mysig stad men helt okej strand och allt man behöver. Där passade vi även på att lyxa till det och gå på Hard Rock. Inget slår deras hamburgare! Smart drag att gå på Hard Rock innan man är van vi valutan. Då inser man nämligen inte hur mycket man kunde ha fått för dom där hamburgarna. Efter det blev det en tidig morgon för att åka ut mot Giliöarna. Efter en liten tur med minibuss och en väldigt guppig båttur kom vi fram. Vi har hittat ett fint boende och staden eller rättare sagt huvudgatan är mysig. Vi bor på den största av de tre giliöarna och trots att det är den största så är den väldigt liten. Igår förmiddag gick vi nämligen runt hela ön vilket är ca. 7 km. Första motionen på länge så nu kan vi vila med gott samvete några veckor till. Här på ön är det sol, bad, fest och massa slappande som gäller. Vi får se hur länge vi stannar på Gili men som det känns nu blir det ett tag till. Idag har vi stekt på stranden hela dagen, är lite brända nu! Ikväll väntar utomhusbio precis vid stranden med "free popcorn", kan ju inte bli annat än bra!

Little India i Singapore.

..också från Little India.

Ett coolt shopping mall i Singapore där alla stora lyxmärken låg på rad.

Middag på Hard Rock i Kuta.

Vår terass här på Gili där vi även får frukost serverad varje morgon.

Stranden där vi kommer spendera många timmar.

Puss och kram från Amanda

Vi far och vi flyger.

Nu har vi lämnat Tokyo och hunnit med ett dygn i Singapore för att hamna här på Bali där vi är just nu. Eftersom datorn har varit lite sönder har vi inte kunnat lägga upp så mycket bidler. Här kommer därför massa bilder från Tokyo.
Vi har nu kommit tillbaks till värmen. Nu ska vi leva strandliv i några veckor och det tycker vi är väldigt skönt!

Vårt capsule hostel.

Såhär såg det ut bakom gardinerna.

Tokyo tower!

Mycket fin och gammal park mitt i centrala Tokyo.

..som vi hade picknick i en dag med fint väder.

Shibuya crossing där hudratals människor passerar varje gång det blir grön gubbe.

Frida i Tokyo på kvällen.

Utsikt från världens högsta torn, Tokyo skytree.

Tokyo by night.

Imorgon ska vi upp kl. 06:00 och åka båt mot Giliöarna. Nu hoppas vi på sol och många lata dagar på stranden!

Puss och Kram från Amanda

Värme i sikte!

Vi är inne på vår sista dag i Tokyo, Singapore och Bali är i sikte! Just nu är vi rättså trötta på storstadslivet så vi ser verkligen fram emot 3 veckor på Bali med start på onsdag :)
De sista dagarna i Tokyo har vi hunnit med....
Asakusa - mysig stadsdel med en stor marknad.
Ginza - En stadsdel med de allra lyxigaste affärerna, direkt när man kom ut ur tunnelbanan luktade det dyrt.
SKY TREE - Världens högsta torn på hela 634 m! Vi fick dock bara åka upp 350 m, men det var en sjuk utsikt därifrån med!
Rappongi - Besökte mori tower på kvällen och spanade ut över Tokyo, väldigt vackert!

Nu hänger vi på hostelet och äter nudlar med färdigköttfärssås både till lunch och middag. Är man fattig så är man! Vi laddar iallafall för vår sista tid som backpacker med att rensa väskan på alla varma kläder. SOLEN, här kommer vi :)

Ändrade planer.

Livet här i Tokyo rullar på, vi har hunnit ligga och sola en hel dag i en park, shoppat och spanat in 3 olika stadsdelar. Idag när vi kom hem efter en tur till Shinjuku fick vi dock ett uppvaknande ur vår lilla backpacker-bubbla. Tydligen är Nordkorea på krigsstigen och Japan rustar för krig. Har bland annat satt upp en misil p försvarsdepartement som ligger några hundra metet från vårt hostel. Tomma hot eller inte så känns det hela sådär. Turen var dock med oss för våra biljetter den 24 april var ombokningsbara! Så redan på måndag åker vi mot Singapore och varmare och säkrare breddgrader. Skönt! Nu ska vi turista låss de sista dagarna. Blir skytree, sushi och utsikter.
Nu ska jag sova i min lilla låda till säng , godnatt!
Hade ingen bra bild här ifrån så får bli en på våra älskade vovvar som vi saknar väldigt mycket!

/Amanda

Tokyo

Första dagarna i Tokyo har passerat och vi har bott in oss på hostel för första gången på resan!
Igår bjöd Tokyo på regn, massor utav regn. Vi åkte iallafall till ett elektronikområde och försökte fixa en ny laddare till Amandas dator (andra gången på resan den går sönder...) men det visade sig varje omöjligt om inte datorn ursprungligen kom från Japan. Underbart.
Efter det tog vi en liten tur i stadsdelen som vi bor i, Shinjuku! Men vi gav upp när det bara regnade och åkte tillbaka till hostelet. Än så länge går det rätt så bra att bo på hostel, även om vi saknar våra hotellrum!! Det finns ingen möjlighet att laga mat på det här hostelet, vilket vi hade hoppats på, så det får bli nudlar 24/7 (mums....).
Idag sken iallafall solen när vi vaknade och det är runt 20 grader, ljuvligt! Vi tog en sväng till en flod för att kolla på alla körsbärsträden.....MEN de hade blommat över för 2 veckor sen, AHHH!! Var ungefär 3 träd kvar med fina blommor. Vi åkte vidare och hamnade vid Tokyo Tower, Tokyos egna Eiffeltorn. Resten av veckan kommer bjuda på picknick i parkerna, sushi, marknader och andra stadsdelar här i Tokyo!

Kramar från Frida

ps. japanerna är hittills de snällaste och snyggaste asiaterna, inget att klaga på!

Leaving on a jetplane

Nu är det sista dagen här i Shanghai och vi har med våld stängt igen våra ryggsäckar som har blivit lite påfyllda här i Shanghai. De senaste dagarna har vi fortsatt på samma bana som innan. Vi har åkt runt nere i tunnelbanan och sett lite mer av staden, shoppat lite till, sovit lite till och ätit. VI har även hunnit testa nattlivet ännu mer
vilket nu innebär att vi ligger inne på rummet och googlar kebabpizza och dör lite av att vi inte får äta "svensk" mat.
Nu ska vi ut och äta en sista måltid här i Kinus innan vi ska ta en tidigt kväll för att tidigt, tidigt imorgonbitti åka till flygplatsen och flygar iväg till Tokyo. Väldigt spännande men vi tog en liten titt på Tokyos tunnelbanekartan innan idag och blev lite nerviga men vi ska väl klara det också.

Mysiga gränder och uteserveringar i ett av Shanghais turiststråk.

Nattnöje med kameran inne på Mc igår resulterade i detta..

Om ni blev hemskt nyfikna på vad som kommer upp när man googlar kebabpizza så är det detta!!! Ser ju lagom gott ut!! Nu ska vi gå ut och äta nudlar..

Puss och kram från Amanda

fridaochamanda.blogg.se

Här kan ni följa med oss på vår resa runt om i Asien.