7 nights in Bangkok!

Nu är vi i Bangkok! Har varit här sen i måndags då vi kom med flyg från Phuket. Vi har bott på Khao san road nu i tre dagar. VI har bott på ett superfint hotell med pool, frukostbuffé och allt, eftersom Khao san road är en riktigt backpacker gata är hotellpriserna billigare här än i övriga Bangkok. Under de här dagarna har vi hunnit med en hel del! Anledningen till att vi skulle vara i Bangkok i 7 nätter var att vi skulle hinna fixa kinesiskt visum här innan familjen kommer. Så i tisdags morse tog vi taxi och sedan metro för att åka till kinas ambassad. Väl där stod vi i kö i mer än 1,5 timme!! Nästan framme upptäckte vi att det vi saknade en kopia av våra pass och skulle därför inte kunna lämna in vår ansökan. Det var då bara att gå där ifrån, lagom frustrerande!
Som plåster på såren åkte vi till Ikea och åt svenska köttbullar som smakade precis som hemma! Hela varuhuset såg också ut som hemma så för någon timme kändes det som vi var tillbaka i Sverige och tog en runda på Ikea i Jönköping. När vi skulle tillbaks till Khao san road, som ligger utanför tunnelbane- och skytrain systemet, blev det lite strul. Vid sex tiden på kvällen skrattade nämligen bara taxichaffuörerna åt oss och sa "traffic jam" när vi ville åka till Khao san. Det blev därför en sväng i centrala Bangkok och de stora köpcentrerna som finns där tills trafiken hade lugnat ner sig. Dock blir trafiken aldrig lugn här i Bangkok men köerna rörde iallafall på sig lite senare på kvällen.
Det blev en tidig kväll för att kunna stiga upp tidigt och hänga på låset till ambasaden nu när alla papper var fixade! Väl framme på ambassaden dag 2 fick vi en bra plats i kön och behövde säkert bara vänta en halvtimme innan vi kom fram. Efter lite strul med papprerna och lite fina förklaringar tog kvinnan i luckan emot vår ansökan. Då kom nästa nederlag, med svenskt pass kunde man tydligen inte få den expresservice som det stod skyltat om på ambassaden och på nätet. Vi skulle alltså få hämta våra pass igen den 18 feberuari vilket är lite svårt eftersom vi då befinner oss på Koh Chang med våra familjer! Pust!! Det var bara att be att få tillbaka passen igen och hoppas på att vi kan fixa visum i Vietnam, annars blir det inget Kina. Vi har i alla fall lärt oss att vi aldrig mer ska fixa visum någon annanstans än i Sverige!

På eftermiddagen, efter lite häng uppe på taket vid poolen, tog vi en liten runda till Grand Palace i Bangkok. Riktigt maffiga byggnader!!
Idag ska vi flytta till ett hotell som ligger nära alla köpcentrum för nu blir det två dagar av shopping innan min familj landar i Bangkok på lördag! Vi har mycket kul framför oss!

Långa köer på ambassaden.

ro
Mumsiga köttbullar på Ikea!

I väntan på Shuttlebus tillbaks till skytrain stationen, Ikea varuhuset låg en bit utanför centrala Bangkok så det var ett litet äventyr att bara åka dit.

Dagens outfit på Grand Palace, man fick inte visa axlar eller ben så vi fick hyra lite kläder innan vi gick in. Coolt tempel i bakgrunden.

Khao san road by night, massa shopping, gatuförsäljare, barer, backpackers, gatumat och lite avloppsdoft. Det är khao san road i ett nötskal.